Qiyamətdəki şahidlər
Mərhəmətli, rəhmli Allahın adı ilə! “Şahidlik” gözü ilə gördüyü və ya bildiyi bir hadisə və ya iş haqqında bir şəxsin məlumat verməsi, şahid durması (olması) deməkdir. Məhkəmədə şahidin verdiyi məlumat “Şəhadət” adlanır. Şəhadət həm də “Fiqh” elminin sahələrindən biridir. Şəhadət üçün müxtəlif şərtlər və təlimləri öyrənmək üçün Fiqh elminin “şəhadat” babına müraciət etmək lazımdır. Burada iki məfhumun izahı labüddür: “Şəhadətin təhəmmülü”; yəni bir şeyin həqiqiliyini, düzlüyünü təsdiq etmək üçün bir işdə iştirak etmək (şahidliyə xatir əziyyətə (zəhmətə) qatlaşmaq) və “şəhadətin ədası”; məhkəmədə öz gözü ilə gördüyü bir şey, hadisə haqqında ifadə, məlumat verməklə onun doğru olub-olmadığını göstərmək (şahid durmaq) mənasını daşıyır.
Şəhadət mövzusu Quran-Kərimin önəmli mövzularında hesab olunur. Öncə mövzuya dair ayələri nəzərinizə çatdırırıq:
(Ya
Rəsulum!) Hər ümmətdən (peyğəmbərini) bir şahid gətirəcəyimiz və səni
də onlara şahid təyin edəcəyimiz zaman (kafirlərin halı) nə cür olacaq?
(Nisa surəsi, 140-cı ayə.)
...جِئْنا مِنْ كُلِ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهيداً;
Qiyamət günü hər ümmətdən bir şahid (öz peyğəmbərini) gətirəcəyik. (Nəhl” surəsi, 84-cü ayə.)
يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدا“
…kitab
(ortaya) qoyulacaq (hərənin əməl dəftəri öz əlinə veriləcəkdir),
peyğəmbərlər və şahidlər gətiriləcək…”( Zumər surəsi, 69-cu ayə.)
وُضِعَ الْكِتابُ وَ جيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداء
Yuxarıdakı
ayələrdən məlum olur ki, Qiyamət günü hər bir ümmətin şahidi olacaq,
onlar möminlərin lehinə və kafirlərin əleyhinə şahidlik edəcəklər. Eləcə
də aydın olur ki, həzrət Peyğəmbər (s) həm ümmətlərə, həm
peyğəmbərlərinə şahid duracaq. Yəni Peyğəmbər (s) hər bir ümmətin
şahidinə də şahidlik edəcək.
“(Özlərinə) peyğəmbər göndərilən
ümmətləri (peyğəmbərlərə tabe olub-olmadıqları barədə) sorğu-suala
çəkəcək, göndərilən peyğəmbərləri də (dinimizi onlara təbliğ
edib-etməmələri haqqında) sorğu-sual edəcəyik.” (Əraf surəsi, 6-cı ayə.)
فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلين
Bu
ayədə ümmətlərdən və onlara göndərilən peyğəmbərlərdən sual olunacağı
bildirilir. Sorğulama Qiyamətdə həyata keçsə də “Şəhadətin təhəmmülü”
dünyada baş verməlidir. Deməli, bu ayə də şahidlik mənasını daşıyır.
Qurani-Kərim həzrət İsa (ə.s) peyğəmbərdən nəql edir:
“Nə qədər
ki, onların arasında idim, onlara şahid mən idim. Sən məni (göyə
qaldırıb dərgahına) qəbul etdikdən sonra onlara nəzarətçi Özün oldun.
Yalnız Sən hər şeyə şahidsən! (Maidə surəsi, 117-ci ayə.)
كُنْتُ
عَلَيْهِمْ شَهيداً ما دُمْتُ فيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَني كُنْتَ
أَنْتَ الرَّقيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهيد
“…lakin o, (İsa) qiyamət günündə onların əleyhinə şəhadət verəcəkdir” (Nisa surəsi, 159-cu ayə.)
يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهيداً
Bu ayədən də məlum olduğu kimi “şəhadətin təhəmmülü” dünyada “ədası” isə axirətdə baş verir.
Təbii
ki, insanda olan adi hislərlə təkcə aşkarda olan həm də əməllərin
zahirini müşahidə etmək olar. Amma gizlindəki əməlləri müşahidə etmək
hər kəs üçün asan sayıla bilməz. Həmçinin zahirdəki əməllərin batini
sirlərini də adi hislərlə dərk etmək müyəssər deyil. Məsələn: Bəqərə
surəsinin 225-ci ayəsində izah olunan (qəlblərin kəsb etdiyi şeyləri
(yalandan və ya qəsdən içib yerinə yetirilməyən andları, pis niyyətləri
وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ
və
sair batini əməlləri adi gözlə dərk etmək (bilmıək) mümkünsüzdür. Ancaq
“Zuxruf” surəsində vurğulandığı kimi “haqqa şəhadət verənlər
müstəsnadır. Onlar (dediklərinin haqq olduğunu) bilirlər.”
إِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُون
(Zuxruf” surəsi, 86-cı ayə.)
Deməli,
şahid durmaq, ümmətin zahiri və batini əməllərini və əməllərinin
zahirini və batinini görmək və hal-hazırda və Qiyamət günü məlumat
vermək deməkdir. Bütün bunlardan aydın olur ki, məhz möhkəm imana və
qeyb elminə malik olan şəxslər şahidlik edə bilər. Çünki, qeyd etdiyimiz
tərzdə şahid olmaq kəramət sayılır. Hər kəsin bacardığı iş heç vaxt
kəramət sayıla bilməz. “Hədid” surəsində (Hədid surəsi, 19-cu ayə.) hər
bir möminin şahidlik edə biləcəyi qeyd olunsa da, ayə bizim müddəamızla
zidd deyil. Çünki, ayədəki (عِنْدَ رَبِّهِم- onlar öz Rəbbi dərgahında) - sözündən anlaşılır ki, onlar dünyada deyil, məhz Qiyamətdə şahidlik edəcək.
Həzrət
Peyğəmbər (s) başda olmaqla məsum imamların hər biri bizim aşkarda və
gizlində etdiyimiz əməllərə agahdır və ümmətin ictimai əlaqələri və
fərdi düşüncələrinə qiyamətdə şahid duracaq. Onların bu biliyi müxtəlif
mənbələrdən qaynaqlanır. İmamların elmi qaynaqlarını (mənbələrini) izah
etmək üçün müfəssəl yazılara ehtiyac duyulur. Burada məhz bəzi
mənbələrin adını təqdim edirirk: Quran, Peyğəmbərin (s) təlimi, qeyb
elmi, əməllərin imamlara təqdim olunması, Cəfr, Camiə, həzrət Zəhranın
(s.ə) müshəfi, hər imamın məxsus səhifəsi və sair mənbələrə əsasən
imamlar bizim şahidlərimizdir.
“Bəsairud-dərəcat” kitabında bu sahədə məxsus fəsl var: "باب في علم الأئمة بما في السماوات و الأرض و الجنة و النار و ما كان و ما هو كائن إلى يوم القيامة"
(Bəsairud-dərəcat, 1-ci cild, səh: 127.)
Bunlar
bizim nə etdiyimizi və nə vaxt və necə etdiyimizi görməsələr
(bilməsələr) necə şahidlik edə bilərlər!? Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi
“şəhadətin ədası” “şəhadətin təhəmmülü”-nə bağlıdır. Başqa sözlə desək,
şahid görmədiyi (bilmədiyi) şeyə şəhadət verərsə, şahidliyi düzgün və
mötəbər sayılmaz.
İmamların şahidliyi məsələsi hədislərdə də öz
əksini tapmışdır. Bu barədə çoxlu hədis nəql etmək olar. Mövzuya dair
hədislər Şiənin mötəbər mənbələrindən sayılan “Üsuli-kafi”-də "باب في أنّ الأئمّة شهداء اللّه عزّ و جلّ على خلقه"
- İmamlar Allahın insanlara olan şahidləridir” ünvanında bab var və
mərhum Kuleyni o babda beş hədis nəql etmişdir. Nümunə üçün birini
təqdim edirik:
عَنْ بُرَيْدٍ
الْعِجْلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع( عَنْ قَوْلِ
اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً
لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ قَالَ نَحْنُ الْأُمَّةُ الْوُسْطَى
وَ نَحْنُ شُهَدَاءُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِه…
Burəyd İcli
imam Sadiqdən (ə.s) “Bəqərə” surəsinin 143-cü ayəsini (Beləliklə də,
sizi (ədalətli və seçilmiş) bir ümmət etdik ki, insanların əməllərinə
şahid olasınız…) izah etməsini istəyir. İmam (ə.s) buyurur: “İnsanların
əməllərinə şahid olan bizik”
(Üsuli-kafi”, 1-ci cild, səh: 190.)
Bunu
da əlavə etmək lazımdır ki, şahidlik etmək iki cürdür: 1. Sözlə
(danışaraq) öz şahidliyini ifadə etmək; 2. Əməllə şahidlik etmək. Yəni
İnsanlar müəyyən günahlar ucbatından qiyamətdə məhşərə heyvan simalı
olaraq gələrlər. (Bəqərə surəsi: 65-ci ayə; Əraf surəsi: 166-cı ayəyə
müraciət edin) Əgər bir insan qiyamət günü yırtıcı heyvan şəklində
məhşər ayağına çəkilirsə, bu sima onun günahkar olduğuna dəlalət
edəcəkdir. Əməli şahidlik üçün dünyada müşahidə etdiyimiz kafirlərin
əməllərini misal çəkmək olar. Onlar dildə deməsələr də əməlləri ilə
Allaha inanmadıqlarını göstərirlər. Əgər insanın bədən üzvləri şəhadət
verərsə buna “sözlə-danışmaqla şahidlik etmək” deyilir: “Qiyamət günü
(onlar dünyada qazandıqları günahlarını dandıqda) dilləri, əlləri və
ayaqları etdikləri əməllər barəsində onların əleyhinə şəhadət
verəcəkdir” (Nur surəsi: 24). Amma əgər bir insan etdiyi günahlar
nəticəsində məsələn “it, donuz və meymun” surətində məhşərə gələrsə,
artıq hamı onun fılan günah sahibi olduğunu anlayar.
Hz.
Peyğəmbər (s) buyurub: Bəzi insanlar qiyamət günü müxtəlif simalarla
məhşur olar. Bu hədisi Zeməxşəri də Kəşşaf təfsiri, Nəbə surəsinin 18-ci
ayəsini şərh edərkən nəql etmişdir. Mərhum Əmini də “Məcməul-bəyan”
təfsirində bu hədisi nəql etmişdir:
كَانَ
مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ جَالِساً قَرِيباً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ )ص( فِي
مَنْزِلِ أَبِي أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيِّ فَقَالَ مُعَاذٌ يَا رَسُولَ
اللَّهِ أَ رَأَيْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى يَوْمَ يُنْفَخُ فِي
الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً الْآيَاتِ فَقَالَ يَا مُعَاذُ سَأَلْتَ
عَنْ عَظِيمٍ مِنَ الْأَمْرِ ثُمَّ أَرْسَلَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ
تُحْشَرُ عَشَرَةُ أَصْنَافٍ مِنْ أُمَّتِي أَشْتَاتاً قَدْ مَيَّزَهُمُ
اللَّهُ تَعَالَى مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَ بَدَّلَ صُوَرَهُمْ فَبَعْضُهُمْ
عَلَى صُورَةِ الْقِرَدَةِ وَ بَعْضُهُمْ عَلَى صُورَةِ الْخَنَازِيرِ وَ
بَعْضُهُمْ مُنَكَّسُونَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ فَوْقُ وَ وُجُوهُهُمْ مِنْ
تَحْتُ ثُمَّ يُسْحَبُونَ عَلَيْهَا وَ بَعْضُهُمْ عُمْيٌ يَتَرَدَّدُونَ
وَ بَعْضُهُمْ بُكْمٌ لَا يَعْقِلُونَ وَ بَعْضُهُمْ يَمْضَغُونَ
أَلْسِنَتَهُمْ يَسِيلُ الْقَيْحُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ لُعَاباً
يَتَقَذَّرُهُمْ أَهْلُ الْجَمْعِ وَ بَعْضُهُمْ مُقَطَّعَةٌ أَيْدِيهِمْ
وَ أَرْجُلُهُمْ وَ بَعْضُهُمْ مُصَلَّبُونَ عَلَى جُذُوعٍ مِنْ نَارٍ وَ
بَعْضُهُمْ أَشَدُّ نَتْناً مِنَ الْجِيَفِ وَ بَعْضُهُمْ يَلْبَسُونَ
جِبَاباً سَابِغَةً مِنْ قَطِرَانٍ لَازِقَةٍ بِجُلُودِهِمْ فَأَمَّا
الَّذِينَ عَلَى صُورَةِ الْقِرَدَةِ فَالْقَتَّاتُ مِنَ النَّاسِ وَ
أَمَّا الَّذِينَ عَلَى صُورَةِ الْخَنَازِيرِ فَأَهْلُ السُّحْتِ وَ
أَمَّا الْمُنَكَّسُونَ عَلَى رُءُوسِهِمْ فَأَكَلَةُ الرِّبَا وَ
الْعُمْيُ الْجَائِرُونَ فِي الْحُكْمِ وَ الصُّمُّ الْبُكْمُ
الْمُعْجَبُونَ بِأَعْمَالِهِمْ وَ الَّذِينَ يَمْضَغُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ
فَالْعُلَمَاءُ وَ الْقُضَاةُ الَّذِينَ خَالَفَتْ أَعْمَالُهُمْ
أَقْوَالَهُمْ وَ الْمُقَطَّعَةُ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ الَّذِينَ
يُؤْذُونَ الْجِيرَانَ وَ الْمُصَلَّبُونَ عَلَى جُذُوعٍ مِنْ نَارٍ
فَالسُّعَاةُ بِالنَّاسِ إِلَى السُّلْطَانِ وَ الَّذِينَ هُمْ أَشَدُّ
نَتْناً مِنَ الْجِيَفِ فَالَّذِينَ يَتَمَتَّعُونَ بِالشَّهَوَاتِ وَ
اللَّذَّاتِ وَ يَمْنَعُونَ حَقَّ اللَّهِ فِي أَمْوَالِهِمْ وَ الَّذِينَ
يَلْبَسُونَ الْجِبَابَ فَأَهْلُ التَّجَبُّرِ وَ الْخُيَلَاءِ.
Həzrət
Peyğəmbər (s) hədisdə insanların heyvan şəklinə düşmələrinin amillərini
izah etmişdir. Bəzi Quran ayələri və yuxarıda nəql etdiyimiz rəvayəti
əsas gətirərək “əməli şahidliyi” də isbat etmək mümkündür.
Şahidlərin siyahısı:
Qiyamət
günü müxtəlif şahidləri göstərməklə müttəhimlərin inkarının qarşısını
alınacaq ki, daha Allaha qarşı bir bəhanə yeri qalmasın. Qiyamətdə şahid
duranların siyahısını təqdim edirik:
Birinci şahid: Allah:
Allah
Taala qiyamət gününü “Şahidlərin şəhadət verəcəyi gün” olaraq vəsf
etmişdir. (Ğafir surəsi: 51) Qiyamətdə şahidliyin müxtəlif mərhələləri
var. Bəzi yerlərdə məhz Allahın şahidliyi kifayət edəcək: كَفى بِاللَّهِ شَهيداً
“Təkcə Allahın şahid olması yetər!” (Nisa surəsi, 166-cı ayə; “Yunus”
surəsi, 29-cu ayə.) Həzrət Əli (ə.s) Allahın şahidliyi barədə buyurur: اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِي الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِم “Xəlvətlərdə (də) Allaha qarşı günah etməkdən çəkin. Çünki şahid, hökm edənin özüdür.”(Nəhcül-Bəlağə, 324-cü hikmət.)
Qeyd
etmək lazımdır ki, şahidlik Allaha məxsus olan sifətlərdəndir. Allahdan
qeyrisi şahid durarsa bu mütləq Allahın izni ilə həyata keçə bilər.
Allahın şahidliyinə dəlalət edən ayələr çoxdur: Yunus surəsi, 46-cı ayə:
“…onların axır dönüşü Bizədir. Allah onların nə etdiklərinə şahiddir!;
Həcc surəsi, 17-ci ayə:” …Şübhəsiz ki, Allah hər şeyə şahiddir!”; Yunus
surəsi, 61-ci ayə: “(Ya Peyğəmbərim!) Sən nə iş görsən, Qurandan nə
oxusan, (ümmətinlə birlikdə) nə iş görsəniz, onlara daldığınız (onları
etdiyiniz) zaman Biz sizə şahid olarıq…”; Nisa surəsi, 33-cü ayə:
“…Allah hər şeyə şahiddir!”; Allah Taalanın şahidliyi həqiqi
şahidlikdir. (Yunus surəsi, 61-ci ayə) Çünki, O, insan və onun bütün
əməllərindən agahdır, hətta insanın niyyətlərini bilir: “…Bilin ki,
Allah insanla onun qəlbi arasına girər (insanın bütün varlığına hakim
olar; Allah ürəklərdən keçən hər şeyi bilir, bütün ürəklərin ixtiyarı da
Onun əlindədir) və siz axırda Onun hüzuruna cəm ediləcəksiniz!” (Ənfal
surəsi, 24-cü ayə). İnsanları görməsi adi (maddi və cismani) gözlərlə
deyil(Nəhcül-bəlağə, 152-ci xütbə) وَ الشَّاهِدِ لَابِمُمَاسَّة və səhv
etmək kimi afətlərdən münəzzəhdir. Allah üçün gizli və aşkar mənasızdır:
“(Ey insan!) Sən (dua edərkən) səsini ucaltsanda (ucaltmasan da, heç
bir fərqi yoxdur). Çünki Allah sirri də, sirdən daha gizli olanı da
(məxfini də) bilir. (Allah nəinki qəlblərin sirlərindən, hətta ani
olaraq ürəklərdən keçən gizli niyyətlərdən də xəbərdardır. Buna görə də
özünü yorub uca səslə dua, yaxud zikr etmə. Əsas məsələ Allaha edilən
ibadətin səmimiyyətidir).” (Taha surəsi, 7-ci ayə).
Beləliklə
aydın oldu ki, ən böyük şahidlik elə Allahın etdiyi şahidlikdir. Bu
məzmun isə Hz. Əlinin (ə.s) kəlamında (Nəhcül-bəlağə) qeyd olunmuşdur:
اللَّهُمَّ فَإِنَّا نُشْهِدُكَ عَلَيْهِ يَا أَكْبَرَ الشَّاهِدِينَ شَهَادَة
İkinci şahid: Peyğəmbərlər (ə):
Həzrət əli (ə.s) Peyğəmbərin (s) şahidliyi barədə buyurur:
فهو أمينك المأمون و خازن علمك المخزون، و شهيدك يوم الدّين
“O
böyük şəxs aydın nişanələri və şəriət hökmlərini ucaltdı. O, Sənin
doğru əmrinin və Sənin elminin, sirlərinin xəzinəsidir. Qiyamət günündə
(yaxşı və pis əməl sahiblərinə) Sənin tərəfindən
şahiddir”.(Nəhcül-Bəlağə 72-ci xütbə.)
Peyğəmbərlərin şahidliyi
barədə aşağıdakı ayələrə işarə etmək olar: Nəhl surəsi, 89-cu ayə; Nisa
surəsi, 41-ci ayə; Nəhl surəsi, 84-cü ayə.
Üçüncü şahid: Məsum İmamlar:
(Ey
Muhəmməd (s) ümməti!) Allah bundan (Quran nazil olmamışdan) əvvəl də,
bunda (Quranda) da sizə müsəlman adını verdi ki, (qiyamət günü)
Peyğəmbər (dinin təbliği, sizin ona iman gətirməyiniz, itaət etməyiniz
barədə) sizə, siz də (əvvəlki peyğəmbərlərin Allahın hökmlərini öz
ümmətlərinə çatdırdıqları halda) insanlara şahid olasınız…” (Həcc
surəsi, 78-ci ayə.)
Ayənin zahiri mənası budur ki, ayə bütün
müsəlmanlara xitabən buyurur: sizi bütün ümmətlərə şahid edəcik. Amma
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, rəvayətlərə əsasən məhz İmamlar şahid
olacaq. Çünki, məhz onlar dünyada hər kəsin hər əməlini görürlər:
قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون
“De:
“(Ey insanlar, ey tövbəkarlar! İstədiyinizi) edin. Allah, Onun
Peyğəmbəri və möminlər əməllərinizi görəcəklər…” (Tovbə” surəsi, 105-ci
ayə.)
Bu ayədən də məlum olduğu kimi, Allahdan və Peyğəmbərindən
(s) başqa şəxslər də insanların əməllərini görür. Xülasə, bu ayəyə
istinadla bunu demək olar ki, وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً
لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً
(Bəqərə surəsi, 143-cü ayə) məsum imamlar Camaatla Peyğəmbər arasında
vasitədirlər və imamlar camaatın əməllərinə şahiddirlər. Ayənin şərh
edən hədislərə diqqət yetirsək belə bir qənaətə gəlməyin mötəbərliyini
isbat edə bilərik.
Dördüncü şahid: Mələklər:
وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهيد
Hər
bir kəs (Rəbbinin hüzuruna) bir sürüyən (sürüyüb məhşərə gətirən) və
bir də şahidlə (iki mələklə) gələcəkdir. (Qaf surəsi, 21-ci ayə.)
Hz. Əli (ə.s) ayəni şərh edərkən buyurub:
سَائِقٌ يَسُوقُهَا إِلَى مَحْشَرِهَا وَ شَاهِدٌ يَشْهَدُ عَلَيْهَا بِعَمَلِهَا
(Nəhcül-Bəlağə, 85-ci xütbə)
Mələklərin şahidliyinə aid ayələr:
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعيد ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ
“Xatırla
ki, (insanın) sağında və solunda (onun bütün əməllərini) təsbit edən
(qeydə alan) iki mələk oturmuşdur! Dediyi hər sözü (yazmaq üçün) onun
yanında hazır durub gözləyən (iki mələk) vardır!” (Qaf surəsi, 17-18);
وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ كِراماً كاتِبينَ يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ
“Sizin
üstünüzdə gözətçi mələklər (Əməllərinizi) yazan və (Allah dərgahında)
çox hörmətli olan mələklər vardır. Onlar sizin nə etdiklərinizi
bilirlər.” (İnfitar surəsi, 10-12);
إِنَّ رُسُلَنا يَكْتُبُونَ ما تَمْكُرُون
“…Şübhəsiz ki, elçilərimiz (mələklər) qurduğunuz hiylələri (əməl dəftərinizə) yazırlar!” (Yunus surəsi, 21);
أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ بَلى وَ رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُون
“Yoxsa
onlar elə güman edirlər ki, Biz onların pıçıltılarını və xəlvəti
danışıqlarını eşitmirik?! Xeyr, yanlarında olan elçilərimiz (onların
bütün aşkar və gizli söhbətlərini) yazırlar!” (Zuxruf surəsi, 80).
Qeyd
edək ki, mələklərin sağda və solda (çiyində) olması və sağ tərəfdəki
mələy yaxşı əməlləri və soldakı mələk pis əməlləri yazması və bu kimi
məsələlər hz Peyğəmbərdən nəql olunan hədisə əsasəndir. (Ətraflı məlumat
üçün “Məcməul-Bəyan” 9-cu cild, səhifə 144-ə müraciət edin). Həmçinin
Əllamə Təbatəbai Əlmizan kitabının 18-ci cildində (səh 348) bu barədə
geniş izah vermişdir. “Nümunnə” təfsirinə əsasən sağ tərəfdəki mələyin
adı “Rəqib”, sol tərəfdəki mələyin adı isə “Ətid”-dir. (Nümunə, 22-ci
cild, səh: 249-250). Nəhcül-Bəlağənin 157-ci xütbəsindən mələklərə dair
ən dolğun məlumatları əldə etmək olar.
Beşinci şahid: Bədən üzvləri:
Bədən üzvləri də insanın əleyhinə şəhadət verəcək:
يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون
Qiyamət
günü (onlar dünyada qazandıqları günahlarını dandıqda) dilləri, əlləri
və ayaqları etdikləri əməllər barəsində onların əleyhinə şəhadət
verəcəkdir. (Nur surəsi, 24-cü ayə.)
حَتَّى
إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ
جُلُودُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ
شَهِدْتُمْ عَلَييْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذي أَنْطَقَ كُلَّ
شَيْء
Nəhayət, onlar Cəhənnəmə gəldikdə qulaqları,
gözləri və dəriləri etdikləri əməllər barəsində onların əleyhinə şəhadət
verəcəkdir. Onlar öz dərilərinə: “Nə üçün əleyhimizə şəhadət
verirsiniz?” – deyəcəklər. (Dəriləri də) belə cavab verəcəkdir: “Hər
şeyi dilə gətirən Allah bizi danışdırdı. (Fussilət surəsi, 20-21-ci
ayələr.)
إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً
“…Çünki
qular, göz və ürək–bunların hamısı (sahibinin etdiyi əməl, dediyi söz
barəsində) sorğu-sual olunacaqdır.” (İsra surəsi: 36)
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْديهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِببُون
“Bu
gün (Allaha and olsun ki, biz müşrik, kafir deyildik – dediklərinə
görə) onların ağızlarını möhürləyirik. Etdikləri əməllər (qazandıqları
günahlar) barəsində onların əlləri Bizimlə danışar, ayaqları isə şəhadət
verər.” (Yasın surəsi: 65)
Hədislərdən belə anlaşılır ki, bədən üzvləri möminin əleyhinə şahidlik etməyəcəklər. Günahkarın əleyhinə şahidlik edəcəklər:
و ليست تشهد الجوارح على المؤمن انّما تشهد على من حقّت عليه كلمة العذاب.
(Səfinətul-Bihar və mədinətul ihökmi vəl asar, cild: 4, səh 516)
Altıncı şahid: Zaman:
İlahi
məhkəmənin altıncı şahidi zaman (gecə-gündüz)-dır. Zamanın şahidliyinə
aid Quran ayəsinə rast gəlmədiyimizdən hədislərə müraciət edirik:
مَا
مِنْ يَوْمٍ يَمُرُّ عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِكَ
الْيَوْمُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ وَ أَنَا عَلَيْكَ شَهِيدٌ
فَقُلْ فِيَّ خَيْراً وَ اعْمَلْ فِيَّ خَيْراً أَشْهَدُ لَكَ بِهِ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ فَإِنَّكَ لَنْ تَرَانِي بَعْدَهُ أَبَداً.
Həzrət
Əli (ə.s) buyurub: İnsan üçün keçən hər gün insane xəbərdarlıq edib
deyər: Ey adəm övladı! Mən sənin üçün yeni günəm. sənin əməllərinə
şahidəm…” (Mən la yəhzuruhul fəqih, cild 4, səh 397; Əmali (Səduq), səh
108; Biharul-ənvar, cild 68, səh 181)
İmam Səccad (ə.s) “Səhifeyi-Səccadiyyə”-nin altıncı duasında buyurur:
وَ
هَذَا يَوْمٌ حَادِثٌ جَدِيدٌ، وَ هُوَ عَلَيْنَا شَاهِدٌ عَتِيدٌ، إِنْ
أَحْسَنَّا وَدَّعَنَا بِحَمْدٍ، وَ إِنْ أَسَأْننَا فَارَقَنَا بِذَم
“Bu gün yeni gündür və bizim əməllərimizə şahiddir…” Başqa bir hədisdə “cümə” gününün şahidliyindən söz açılır:
سيدُ الأَيام يوم الجمعة هو شاهد لمن حضر صلاتَه.
Həzrət Peyğəmbər (s) də gecə-gündüzün insan əməllərrinə şahidlik edəcəyini buyurmuşdur:
…”مَنْ
عَرَفَ حُرْمَةَ رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهُمَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ
شَهْرِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ شَهِدَتْ لَهُ هَذِهِ الشُّهُورُ يَوْمَ
الْقِيَامَة…” (Biharul-ənvar, cild 7, səh 316).
Yeddinci şahid: nemətlər:
Allahın
insana bəxş etdiyi saysız-hesabsız ((Allah) sizə istədiyiniz şeylərin
hamısından vermişdir. Əgər Allahın nemətlərini sayacaq olsanız, sayıb
qurtara bilməzsiniz…” İbrahim surəsi, 34-cü ayə) maddi və mənəvi
nemətlər də Quranın təlimlərinə görə qiyamət günü şahidlik edəcəklər.
İnsan ilahi məhkəməədə həmin nemətlər barədə sorğuya tutulacaqdır:
ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ
“Sonra da həmin gün (Allahın dünyada sizə əta etdiyi) nemətlər barəsində mütləq sorğu-sual olunacaqsınız!” (Təkasur, 8)
Nemətlər də insan əməllərinə- onlarla necə davranıldığına şahidlik edər:
أَحْسِنُوا صُحْبَةَ النِّعَمِ قَبْلَ فَوَاتِهَا فَإِنَّهَا تَزُولُ وَ تَشْهَدُ عَلَى صَاحِبِهَا بِمَا عَمِلَ فِيهَا (Tuhəhul-uqul, səh 107)
Səkkizinci şahid: İnsanın özü:
Günahkar insanlar can verəndə və Qiyamətdə öz pis əməllərini inkar edər
ما كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ
“Biz heç bir pislik etmirdik!” (Nəhl surəsi, 28-ci ayə.)
Bəzən and içib müşrik olmadıqlarını iddia edəcəklər:
وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكينَ
“Rəbbimiz Allaha and olsun ki, biz müşrik deyildik!”
يَوْمَ
يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَميعاً فَيَحْلِفُونَ لَهُ كَما يَحْلِفُونَ
لَكُمْ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلى شَيْءٍ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ
الْكاذِبُون
“Allah onların hamısını dirildəcəyi gün
onlar sizə (yalandan) and içdikləri kimi, Allaha da and içəcək və
(bununla axirətdə) bir şey qazanacaqlarını zənn edəcəklər. Bilin ki,
onlar əsl yalançıdırlar! (Mucadələ surəsi, 18-ci ayə.)
Allah onların barəsində buyurur:
انْظُرْ كَيْفَ كَذَبُوا عَلى أَنْفُسِهِم
“Gör onlar özlərinə qarşı necə yalan deyirlər”. (Ənam surəsi, 224-cü ayə.)
Amma
elə ki, gizlətmə və təkzib yolunun bağlı olduğunu görərlər və müxtəlif
şahidlərin onların əleyhinə şəhadət vermələrini müşahidə edərlər, özləri
də öz əleyhinə şəhadət verərlər: وَ لا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَديثاً və öz əməllərini etiraf edər və nöqsanlarını boynuna alarlar: فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ “Və beləcə öz günahlarını etiraf edəcəklər…” (Mulk surəsi, 11-ci ayə.) وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِم “Biz öz əleyhimizə şahidik!” (Ənam surəsi, 130-cu ayə.)
Doqquzuncu şahid: Yer:
Yerin şahidliyinə aid çoxlu ayə və hədis vardır.
إِذا
زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها وَ
قالَ الْإِنْسانُ ما لَها يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها بِأَنَّ رَبَّكَ
أَوْحى لَها
… Yer özünə məxsus bir şiddətlə lərzəyə
gəlib titrəyəcəyi zaman; Yer öz yükünü çıxardıb atacağı zaman; İnsan
(təəccüblə): “Buna (bu yerə) nə olub?” – deyəcəyi zaman - Məhz o gün
(yer) öz hekayətini söyləyəcəkdir - Çünki (bunu) ona sənin Rəbbin vəhy
etmişdir (buyurmuşdur)! (Zilzal surəsi)
Həzrət Peyğəmbər (s) buyurub ki, yer üzərindəki hər bir insanın əməllərini söyləyəcək:
-أَ
تَدْرُونَ مَا أَخْبَارُهَا قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ
أَخْبَارُهَا أَنْ تَشْهَدَ عَلَى كُلِّ عَبْدٍ وَ أَمَةٍ بِمَا عَمِلَ
عَلَى ظَهْرِهَا تَقُولُ عَمِلَ كَذَا وَ كَذَا يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا
فَهَذَا أَخْبَارُهَا-حَافِظُوا عَلَى الْوُضُوءِ وَ خَيْرُ أَعْمَالِكُمُ
الصَّلَاةُ وَ تَحَفَّظُوا مِنَ الْأَرْضِ فَإِنَّهَا أُمُّكُمْ وَ لَيْسَ
فِيهَا أَحَدٌ يَعْمَلُ خَيْراً أَوْ شَرّاً إِلَّا وَ هِيَ مُخْبِرَةٌ
بِه-وَ صَلُّوا مِنَ الْمَسَاجِدِ فِي بِقَاعٍ مُخْتَلِفَةٍ فَإِنَّ
كُلَّ بُقْعَةٍ تَشْهَدُ لِلْمُصَلِّي عَلَيْهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ-
Bu
rəvayətlərə diqqət etdikdə yerin şahidlik edəcəyinə şəkk-şübhə qalmır.
Əlbəttə yerin və digər cansız əşyaların şahidliyi və şəhadətlərinin
keyfiyyəti barədə təfsir kitablarında müxtəlif fikirlər mövcuddur.
Onuncu şahid: Qurani-Kərim:
Ustad
Cəfər Sübhani “Mənşuri cavid” kitabında Quranın şahidliyini açıq aşkar
təsdiqləmişdir. (cild 9, səh 337) Hədislərdən anlaşılır ki, Qurani-Kərim
Qiyamət günü üç xüsusiyyətlə insanla davranacaq: 1- Şəhadət, 2- Şəfaət,
3- Şikayət.
…فَيَقُولُ اللَّهُ
تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَيْفَ رَأَيْتَ عِبَادِي فَيَقُولُ يَا رَبِّ
مِنْهُمْ مَنْ صَانَنِي وَ حَافَظَ عَلَيَّ وَ لَمْ يُضَيِّعْ شَيْئاً وَ
مِنْهُمْ مَنْ ضَيَّعَنِي وَ اسْتَخَخَفَّ بِحَقِّي وَ كَذَّبَ بِي وَ
أَنَا حُجَّتُكَ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِك…
Hədis çox uzun olduğuna görə hamısını nəql etmədik. (Ətraflı məlumat üçün: Kafi, cild 2, səh 597-yə müraciət edin).
On birinci şahid: Əməllər:
Hər bir əməlin batini siması (mələkuti çöhrəsi) da vardır. Qiyamət günü əməllərin batini siması hamıya bəlli olacaq:
وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً
Onlar (dünyada) etdikləri bütün əməllərin (öz qarşılarında) hazır durduğunu görəcəklər. (Kəhf surəsi, 49-cu ayə.)
يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ
O gün (qiyamət günü) hər kəs etdiyi yaxşı və pis əməlləri qarşısında hazır görəcək…” (Ali–İmran surəsi, 30-cu ayə.)
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
“Kim
(dünyada) zərrə qədər yaxşı iş görmüşdürsə, onu (onun xeyrini)
görəcəkdir (mükafatını alacaqdır). Kim də zərrə qədər pis iş
görmüşdürsə, onu (onun zərərini) görəcəkdir (cəzasını çəkəcəkdir).”
(Zilzal surəsi, 7-8).
İnsan əməllərini Qiyamət günü görəcək:
(Zumər: 60; Ali-İmran: 106; Hədid: 12; Bu ayələrdən məlum olur ki,
Qiyamət günü iman nur şəklində və küfr zülmət olaraq zühur məhşərə
gələcəkdir.) (Allah tərəfindən bəxş olunmuş mal-dövləti sərf etməyə
xəsislik edənlər heç də bunu özləri üçün xeyirli hesab etməsinlər. Xeyr,
bu onlar üçün zərərlidir. Onların xəsislik etdikləri şey qiyamət günü
boyunlarına dolanacaqdır. Göylərin və yerin mirası Allaha məxsusdur.
Allah hər bir əməlinizdən xəbərdardır! Ali-İmran: 180: bu ayənin
şərhində imam bBaqir (ə.s) buyurub: Zəkatı verilməyən əmval Qiyamət günü
atəşdən boyunbağı düzəldiləcək və sahibinin boynuna asılacaqdır.)
(Nisa: 10; Bəqərə: 275; Ənam: 31) Ayatullah Cavadi Amoli (Təfsiri
mozuiye Quran-Məad dər Quran- 5-ci cild, səh 89-914) جَزاءً وِفاقا
(Dünyadakı əmələrinə) uyğun cəza olaraq. (Nəbə-26) bu ayənin şərhində
buyurur ki, ayə əməllərin şahidliyinə _“Əməllərin təcəssümü”_dəlalət
edir.
On ikinci şahid: Vicdan:
İlahi
məhkəmənin şahidlərindən biri də vicdandır. Vicdan, öz hərəkəti üçün
mənəvi məsuliyyət hissi, daxili saflıq və hərəkətlərinin yaxşı və pis
olduğunu duyma hissidir. Oyaq vicdanlar yaxud vicdanı oyaq olanlar
dünyada etdikləri günahkarların əleyhinə etiraz olaraq qaldırdıqları
qiyam kimi axirətdə də həm günahlara şahidlik edəcək, həm də qəzavət
edib hökm sürəcək. İnsanın ruhu Allahdan olduğu üçün (Mən ona surət
verib ruhumdan üfürdüyüm zaman…(Hicr: 29)) Qiyamətdə də öz əleyhinə
şahidlik edəcək. Çünki insan özü-özünü hamıdan yaxşı tanıyır:
بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصيرَةٌ وَ لَوْ أَلْقى مَعاذيرَهُ
“Doğrusu, insan özü-özünə şahiddir! O, hər cür üzrxahlıq etsə də, (qəbul olunmaz)!” (Qiyamət surəsi, 14-15).
Bu üzdən Allah taala Qiyamətdə يا
مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ
يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا
“Ey cin və insan tayfası! Məgər sizə öz içərinizdən ayələrimi söyləyən
və bu gününüzün gəlib çatacağı barədə sizə xəbərdarlıq edən peyğəmbərlər
gəlmədimi?-deyə soruşarkən: “Onlar deyəcəklər: قالُوا شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرين
“Biz öz əleyhimizə şahidik!” (Peyğəmbərlər bizə pis işlərimiz barədə
xəbərdarlıq etsələr də, biz onlara qarşı çıxıb günah işləməkdə davam
etdik. Biz indi hər cəzaya layiqik). Dünya həyatı onları aldatdı və
onlar kafir olduqları barədə öz əleyhlərinə şəhadət verdilər.” (Ənam
surəsi, 130). Yaxu da belə deyəcəklər: قالُوا بَلى قَدْ جاءَنا نَذيرٌ فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ في ضَلالٍ كَبير
“Bəli, bizə (Allahın əzabı ilə) qorxudan peyğəmbər gəlmişdi. Amma biz
(onu) yalançı sayıb demişdik: “Allah heç bir şey (vəhy) nazil
etməmişdir. Siz sadəcə olaraq (haqdan) çox azmısınız!” (Mulk surəsi,
9-cu ayə). Başqa bir sözlə desək, onlar öz günahlarına etiraf və iqrar
edəcəklər: فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِم “Və beləcə öz günahlarını etiraf edəcəklər…” (Mulk surəsi, 11-ci ayə). (Ğafir: 11; Muminun: 105-106; Nisa: 42; İsra: 14)
Qiyamətdəki şahidlərin vəsfi:
Şəhadətin
həm Allah həm də bəndələr tərəfindən məqbul olması üçün şahidlərdə
müəyyən sifətlər (şərtlər) olmalıdır. Əks-təqdirdə onların şahidliyi
etibarsızdır:
1- Ədalət: Ədalətsiz şahid yalan və iftira (böhtan, şər) deyə bilər. O üzdən onun şəhadətinə etimad (etibar) etmək olmaz.
2 - Əməlin müşahidəsi:
Şahid (lehinə ya əleyhinə) şəhadət vərəcəyi adamın əməllərini
(inanclarını, niyyətini və əxlaqını) görməlidir. Müşahidə etmədiyi
şeylər barədə şahidlik edə bilməz.
3 - Şahidin unutqanlıq
(yaddaşsızlıq, huşsuzluq) qüsuru olmamalıdır: Qiyamət məhkəməsində
şahidin unutqan olmaması önəmli xüsusiyyətlərindən sayılır. Çünki,
ədalətlilik şahid durmaq üçün lazımdır, ancaq kifayət deyil. Unutqan
insan bilə-bilə olmasa da unutqanlıq üzündən yalan danışa bilər. Unutqan
insanın da şəhadəti qəbul olunan deyil. Qiyamət şahidi elə adam
olmalıdır ki, dünyada və bərzəxdə (qəbir əzabının nəticəsində)
unutqanlığa düçar olmamalıdır. Belə insanlar ilk növbədə peyğəmbərlər və
məsum imamlardır.
Ədalət sifəti barədə bunu da əlavə etmək
lazımdır ki, Şiənin (əqli (tutarlı dəlillərlə) və dini ədəbiyyatla
isbatladığı) fikrincə imamlar həm ədalətli, həm də ədalətdən daha yüksək
keyfiyyət sayılan ismətlidirlər.
İlahi məhkəmənin xüsusiyyətləri:
Birinci xüsusiyyət: Cəza əmələ uyğun olacaq: Əməllərdən başqa heç bir şey cəzalanmada rol oynamır. وَ كُلُّهُمْ آتيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً
“Onların hamısı qiyamət günü Onun hüzuruna gələcək.” (Məryəm surəsi,
95-ci ayə), “Dünyada olan vasitələr qiyamətdə olmayacaqdır. وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْباب
və aralarındakı rabitə qırılacaqdır.(Bəqərə: 166) O gün ki, nə
mal-dövlət, nə də övlad bir fayda verər! Ancaq sağlam (təmiz, daxilində
şəkk-şübhəyə, küfrə, şirkə və nifaqa yer olmayan) bir qəlblə Allahın
hüzuruna gələn kimsədən (möminlərdən) başqa!” (Şüəra: 88-89). Deməli,
dünyadakı məhkəmələrdə baş verən ədalətsizliklərə ilahi məhkəmədə əsla
yol verilməyəcək. Dünyadakı məhkəmələrdə adətən aşağıdakı
ədalətsizliklər olur:
Hiyləgərlik: Dünyadakı bəzi zalım cinayətkarlar cinəyətlərinin cəzasından qaçmağa çalışır. Amma İlahi məhkəmədə يَوْمَ لا يُغْني عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُون
“O gün hiylələri onlara heç bir fayda verməyəcəkdir (Allahın əzabını
onlardan dəf edə bilməyəcək) və onlara heç bir kömək olunmayacaqdır.”
(Tur: 46).
Dostluq və tanışlıq: Dünya
məhkəmələrində bəzən dostluq və tanışlıqla insanların hüququ tapdanır.
Amma axirətdə dostluq və tanışlıq məfhumu itəcəkdir:
يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ
“Alış-verişin, dostluğun və şəfaətin mümkün olmayacağı gün (qiyamət günü)” (Bəqərə: 254).
Rüşvət:
Dünya məhkəmələrindəki qanunların qatı düşmənlərindən biri də
rüşvətdir. Rüşvət İslam dininə əsasən böyük günahlardan sayılır. Həzrət
Peyğəmbər (s) Rüşvət verəni və rüşvət alanı lənətləmişdir
لَعَنَ
اللَّهُ الرَّاشِيَ وَ الْمُرْتَشِيَ وَ الْمَاشِيَ بَيْنَهُمَا وَ
قَالَ إِيَّاكُمْ وَ الرِّشْوَةَ فَإِنَّهَا مَحْضُ الْكُفْرِ وَ لَا
يَشَمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِيحَ الْجَنَّةِ
Qiyamət günü heç kəsdən rüşvət alınmayacaq: وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ
“Qorxun o gündən ki, (Allahın izni və köməyi olmayınca) heç kəs heç
kəsin karına gələ bilməsin (heç kəs heç kəsə öz əməlindən bir şey verə
bilməsin), heç kəsdən şəfaət (bu və ya digər şəxsin günahlarının
bağışlanması barəsində xahiş, iltimas) qəbul olunmasın, heç kəsdən
(günahlarının təmizlənib əzabdan xilas olması üçün) fidyə (əvəz)
alınmasın və onlara (günahkarlara) heç bir kömək göstərilə bilməsin!”
(Bəqərə: 48).
Üzrxahlıq: Adi məhkəmələrdə bəzən
məhkum üzrxahlıq etməklə (üzr istəməklə) günahının cəzasından yayınmağı
bacarır. Amma İlahi məhkəmədə zalımların üzrxahlığı qəbul olunmayacaq:
وَ
اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ
مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُون (Bəqərə: 48)
Qiyamətdəki
üzrxahlığın faydası yoxdur. Çünki, insan orada çarəsiz qalıb üzr istəyə
bilər. (və belə bir üzrxahlığın dəyəri yoxdur) Həm də üzrxahlıq,
peşmanlıq, tövbə və buna bənzər işlər əməl hesab olunur. Axirət cəza
yeridir. əməl yeri deyil. Bu üzdən Hz Peyğəmbər buyurmuşdur: شَرَّ النَّدَامَةِ يَوْمَ الْقِيَامَة (Kafi, cild 2, səh 82)
İkinci xüsusiyyət:
Cəzanı pul ilə almaq mümkünsüz olacaq: Dünyadakı bəzi günahkarlar həbsə
məhkum olurlar. Amma pul ilə öz cəzalarının icrasına mane olurlar. Yəni
“fiyə verməklə” qanunun icrasından yayınırlar. Amma yuxarıda da qeyd
etdik ki, ilahi məhkəmədə fidyə və… heç bir rol oynamayacaq. فَالْيَوْمَ لا يُؤْخَذُ مِنْكُمْ فِدْيَة
“Bu gün artıq nə sizdən, nə də kafirlərdən (günahlarınızın bağışlanması
üçün) heç bir fidyə qəbul olunmaz.” (Hədid surəsi, 15-ci ayə); “Əgər
yer üzündə olanların hamısı, üstəlik bir o qədər kafirlərin əlində
olsaydı və onlar bunu qiyamət gününün əzabından qurtarmaq üçün fidyə
versəydilər, yenə də onlardan (fidyə) qəbul olunmazdı. Onları şiddətli
bir əzab gözləyir!” (Maidə surəsi, 36-cı ayə). Onlar bir-birinə
göstəriləcəklər (lakin bir-birini tanısalar da, özlərini tanımamazlığa
vurub bir-birindən qaçacaqlar). O günün əzabından qurtarmaq üçün
günahkar istərdi ki, fəda etsin (fidyə versin) öz oğullarını; Övrətini
və qardaşını; (Çətin günlərdə) ona sığınacaq verən əşirətini
(qohum-əqrabasını); Və yer üzündə olanların hamısını – təki özünü
(Allahın əzabından) qurtarsın! Xeyr (bu mümkün deyildir).
(Məaric-11-15).
Üçüncü xüsusiyyət: Hər kəs öz
əməlləri üçün məsuliyyət daşıyacaq: Dünyadakı məhkəmələrdə bəzən əsl
günahkar qaçır (yaxud gizlənir, gizlənilir!), onun yerinə başqasını
təqsirləndirilib məsuliyyətə cəlb edirlər. Bəzən başqa bir şəxs
günahkarın yerinə özü künüllü olaraq təslim olur. (Günahı öz üzərinə
götürməklə əsl günahkarı cəzasından saxlayır). Məsələn rəis cinayət edir
amma işçilərdən biri tutulur. Yaxud övlad cinayət törədir amma ata önu
üzərinə götürərək övladının həbs olunmasının qarşısını alır. Amma ilahi
məhkəmədə sadalananların heç biri tutarlı olmayacaq: كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ Hər kəs öz əməlinin girovudur! (Hərə öz əməlinin əvəzini alacaqdır!) (Müddəssir: 38); وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى “Hər kəsin qazandığı günah ancaq özünə aiddir. Heç bir günahkar başqasının günahını daşımaz.” (Ənam: 164); يَوْماً لا يَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَيْئا “Atanın oğula, oğulun da ataya heç bir şeylə kara gələ bilməyəcəyi bir gündən həzər edin.” (Loğman-33); لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحامُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَفْصِلُ بَيْنَكُم
“Nə (xatirinə Allaha və Peyğəmbərinə xəyanət etdiyiniz Məkkədəki)
qohum-əqrabanız, nə də oğul-uşağınız sizə bir fayda verəcəkdir. Allah
qiyamət günü sizi bir-birinizdən ayıracaqdır.” (Mumtəhinə: 3); فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ
“Sur çalınacağı gün artıq aralarında nə qohumluq (əlaqəsi) olar, nə də
onlar bir-birindən soruşub hal-əhval tutarlar. (Qiyamət günü heç bir
qohumluq fayda verməz, qohumlar bir-birini tanımaz; hərə öz hayında
olar).” (Muminun: 101). Orada məhz “Təqva” (Hucurat: 13), “pak qəlb”
(Şuəra: 88-89) əhəmiyyət daşıyacaq.
Dördüncü xüsusiyyət:
Hüquqlar qorunacaq: İlahi məhkəmədə heç kəsin haqqı itməyəcək. Hər kəs
öz haqqını (istər cəza, istər mükafat) ən kamil şəkildə alacaqdır.
(Zilzal surəsi: 7-8) “(Loğman öyüd-nəsihətinə davam edərək) dedi:
“Oğlum, (dünyada gördüyün hər hansı yaxşı, yaxud pis iş) bir xardal
dənəsi ağırlığında olsa da, bir qayanın (daşın) içində, yaxud göylərdə
və ya yerin təkində olsa da, Allah onu (qiyamət günü) ortaya gətirər
(onun haqq-hesabını çəkər).” (Loğman: 16) “Şübhəsiz ki, Rəbbin
(bəndələrinin bütün əməllərini) baxıb görür.” (Fəcr-14).
Beşinci xüsusiyyət:
İlahi məhkəmədə zülm olmayacaq: Dünya məhkəmələrində (müəyyən səbəblər
ucbatından) bəzən cinayətlə cəza arasında uyğunluq olmur. Bəzən cəza
cinayətdən çox olur bəzən az. Amma bunların heç biri İlahi məhkəmədə baş
verməyəcək. (Nisa: 40; Ənam: 160; Yunus: 54; Ğafir: 17; Kəhf: 49).
Altıncı xüsusiyyət:
Məhkəmə prosesinin sürətliliyi: Qiyamətdə məhkəmə prosesi ən kiçik
müddətdə həyata keçəcək. (Ənam: 62; Bəqərə: 202). Qurani-Kərimdə سَريعُ الْحِساب “Allah tezliklə haqq-hesab çəkəndir!” sözü yeddi dəfə işlənmişdir.
Hazırladı: Ə. Şəhriyar.