İbrahim İsmayılı nə üçün qurbangaha aparırdı?
Bu
gün dinsiz kütlə tərəfindən ən çox ələ alınan və tənqid edilən
məsələlərdən biri də hz. İbrahimin öz oğlu İsmayılı qurban kəsmək üçün
dağa aparması hadisəsidir. Bu hadisə həm Tövratda, həm də Quranda
təxminən eyni formada keçir. Əvvəla hadisənin necə olduğuna və İbrahimin
öz oğlunu nə üçün qurban kəsmək istəməsinə baxaq.
Tövratda Yaradılış 22-də qeyd edilir:
Bir
müddət sonra Allah İbrahimi sınağa çəkdi. O “Ey İbrahim!” deyə çağırdı.
İbrahim “Buradayam!” dedi. Allah dedi: “Sevdiyin yeganə oğlunu – İshaqı
götürüb Moriya torpağına get. Orada sənə göstərəcəyim bir dağda oğlunu
yandırma qurbanı olaraq təqdim et”. İbrahim səhər tezdən qalxdı və
eşşəyini palanladı. Özü ilə iki nökərini və oğlu İshaqı götürdü. O,
yandırma qurbanı üçün odun yardı və qalxıb Allahın dediyi yerə yollandı.
İbrahim üçüncü gün başını qaldırıb uzaqdan o yeri gördü. O, nökərlərinə
dedi: “Siz eşşəklə birlikdə burada qalın, mən uşaqla oraya gedəcəyəm.
Səcdə edib, yanınıza qayıdarıq”.
Qurani-Kərimin Səffat surəsində isə hadisə belə qeyd olunur:
102:
Uşaq onunla gəzəsi yaşa çatdıqda İbrahim: “Ey oğlum! Mən yuxuda səni
qurban kəsdiyimi görürəm. Sən bu barədə nə fikirləşirsən?” - dedi. Uşaq:
“Atacan, sənə əmr olunanı et! İnşallah, mənim səbirlilərdən olduğumu
görəcəksən”, - dedi.
İstər Tövrata, istərsə də Qurana baxdığımız
zaman biz görürük ki, İbrahimin öz oğlunu qurbangaha aparma səbəbi
Allahın ona əmridir. Bunu İbrahimdən Allah istəyir, İbrahim bu əmrə tabe
olur və oğlu da tabe olaraq atasıyla gedir. Ardınca hər iki dinin
müqəddəs kitabına əsasən Allah oraya bir qoç göndərir və İbrahim öz
oğlunu deyil, qoçu qurban kəsir.
İbrahimin öz oğlunu qurbangaha aparması pis əxlaqdırmı?
Ateistlərin
İslama və digər səmavi dinlərə qarşı yönəltdiyi əsas iddialardan biri
də budur ki, İbrahimin öz oğlunu qurban kəsmək istəməsi pis əxlaqa
nümunədir və vəhşilikdir. Bu məsələni bir neçə aspektdən ələ almalıyıq.
1.Əvvəla
ateist bir şəxsin pis və ya yaxşı əxlaqdan danışması olduqca absurd və
əbəsdir. Çünki, əgər Allah yoxdursa, o halda əxlaqı müəyyən edən yeganə
faktor insan beynidir. Yəni, bir şeyin pis əxlaqa və ya yaxşı əxlaqa
nümunə olduğunu ancaq insan öz beyninə əsasən deyə bilər. Bu halda da
dünyada mütləq əxlaq anlayışı aradan çıxmış olur. Hər kəsin özünə xas
pis və yaxşıları olmuş olur. Bu təqdirdə heç bir ateist heç bir hadisəyə
“bu pis əxlaqdır” ya da “bu yaxşı əxlaqdır” deyə bilməz. Bir insanın
beyninin yaxşı kimi qavradığı müddəanı başqa insan pis kimi qavraya
bilər. Bir ateistin deyə biləcəyi maksimum fikir bu ola bilər ki, “bu
hadisə mənə pis görünür, amma ümumilikdə pis deyə bilmərəm.”
2.
Bu hadisəni ələ aldıqları zaman ateistlərin düşdüyü əsas xətalardan biri
budur ki, İbrahim öz oğlunu qurban kəsmədiyi halda, kəsmiş kimi
anlayırlar və vəhşilik adı verirlər. Əgər İbrahim öz oğlunu kəssəydi o
zaman hadisədə vəhşilik varmı ya yoxmu üzərində danışmaq mümkün olardı,
lakin belə bir hadisə baş verməyib. İbrahim öz oğlunu qurban kəsməyib.
3.
İbrahimin öz oğlunu qurban kəsdiyini fərz etsək belə, yenə də hadisəyə
pis əxlaq demək mümkün olmur. Qurban etmək tək öz əllərinlə öldürmək
deyil. İnsan müəyyən dəyərləri uğrunda nələrisə qurban edə bilir.
İbrahim öz dəyəri olan Allahı üçün bunu etdi. O bir peyğəmbər idi və
Allahın əmrinə tabe oldu. Allah onun üçün dəyər idi. Başqa insanlar da
başqa dəyərlər üçün övlad qurban verirlər. Məsələn, bir ana vətəni üçün
öz oğlunu döyüşə göndərir və oğlu şəhid olduqda “vətən sağolsun” deyir.
Bu zaman bu hadisəyə pis əxlaq nümunəsi deyə bilərikmi? Nəticədə hər iki
hadisədə övlad qurban edilir. Birində Allah üçün, digərində isə vətən
üçün. Bəs bu zaman bunların birinə pis, digərinə yaxşı deməkdə əsasımız
nədir? Bu iki nüansı bir-birindən ayıran faktor hansıdır? Burada heç bir
əsas yoxdur. Sadəcə qərəz vardır.
Nəticə: Ateistlər bu hadisəyə
pis deyə bilməzlər, çünki 1. Ateist insan üçün mütləq əxlaq mümkün
deyil. 2. Bu hadisədə övlad qurban verilmir. 3. Eyni nəticəni verən
başqa hadisələrə yaxşı deyirik.
İsmayıl qurbanının tarixdəki müsbət tərəfi
Bildiyiniz
kimi tarixin qədim səhifələrində insanlar qurban edilirdi və bu qurban
vermələrin də bir çoxu məhz din adı altında baş verirdi. Qədim Amerika
tayfalarından Orta Şərqə qədər dünyanın hər bir yerində bu formada
rituallar mövcud olmuşdur. Məsələn qədim Misirdə kralın ölümüylə
birlikdə xidmətçilər də öldürülürdü ki, ölümdən sonrakı həyatda da ona
xidmət etsinlər.(1) Yaxud slavyanlar rus paqan tanrıları üçün qurbanlar
kəsir, onu razı salırdılar.(2) Bunu ancaq 10-cu əsrdə Müqəddəs
Vladimir Vəftizçi qadağa edə bildi. Xristian Vladimir rus paqan
tanrılarına qurban verməyi ölkədə tamamilə məhdudlaşdırdı.(3) Bu
mövzuda yüzlərlə misal gətirmək olar ki, dünyanın hər bir yerində
insanların qurban verilməsi mövcud olmuşdur. Bu ritualın nə zaman
başlaması dəqiq bilinməsə də, Avropa və Asiyada azalması bizim eranın
başlamasından bir qədər öncəyə təsadüf edir. Zamanla isə tamamilə yoxa
çıxdı. Bəs bunun səbəbi nə idi? İnsanların həyatının bir parçasına
çevrilən insan qurbanı vermə ritualı nə üçün sıradan çıxdı?
Bunun
tək səbəbi İbrahimi dinlərin ortaya çıxması və yayılması idi. İnsan
qurban vermək köhnə paqan dinlərdə olduqca məşhur adət olsa da, İbrahimi
dinlər buna tamamilə qarşı çıxır. Bəs bu qarşı çıxma harada yer alır?
Əlbəttə ki, İbrahimin öz oğlunu qurban verməyə apardığı qissədə. Tövrat
və Quranda yer alan bu qissə insan qurban verməyə tamamilə qarşı çıxır
və bu dinlərin yayıldığı coğrafiyalarda bu adət tamamilə sıradan çıxdı.
Allah bir çox zaman insanlara deyəcəyi şeyləri öz peyğəmbərlərində
göstərir əvvəl. Məsələn, Allah görünə bilməyəcəyini insanlara necə
çatdırdı? Rəsulu hz. Musa Allahdan görünməsini istədi və Allah dağa
təcalla etdiyi zaman oradakı hamının huşu itdi. Beləliklə peyğəmbərinin
vasitəsilə Allah bir mövzunu praktiki olaraq insanlara çatdırdı.
Göstərdi ki, Allah görünən bir varlıq deyil. Eləcə də İbrahimin misalı
belədir. Allah öz rəsulu hz. İbrahimi oğlunu qurbangaha gətirməyə məcbur
etdi. Ondan sonra isə bir qoç verərək izah etdi ki, insan qurban
ediləcək varlıq deyil. Bu misal təkcə İbrahim üçün deyildi, bütün
insanlıq üçün idi. Allah bu hadisəylə bizə insanın qurban
kəsilməyəcəyini çatdırdı. Bununla da İbrahimi peyğəmbər sayan hər kəs bu
əməldən qaçındı.
İbrahimi dinlərin çatmadığı bölgələrdə də bu
dinlərin gəlməsinə qədər ritualların davam etməsi iddiaya sübutdur.
Məsələn, Azteklər Amerikanın kəşfindən öncə, 1480-ci ildə piramidanın
müqəddəsliyi üçün 10.00-80.00 arası insanı qurban ediblər.(4) Lakin
Amerikanın kəşfiylə bölgəyə Xristianlıq gəldi və bu ritual tamamilə
aradan çıxdı (svilizasiyadan uzaq qalmış qəbilələr xaric).
Bu gün
İbrahimin məsələsini müzakirə edən və buna vəhşilik adı verən dinsiz
kütlə bilməlidir ki, əgər İbrahim hadisəsi tarixdə olmasaydı, onların
özləri də hələ övladlarını qurban kəsirdilər. Bu gün insan qurban
verməyə pis baxırlarsa və vəhşilik sayırlarsa, bunu tamamilə Allaha və
hz. İbrahimə borcludurlar.
Mənbələr:
1. National Geographic. April 2005. (Abydos – life and death at the dawning of Egyptian civilization)
2.
Talbot Alice-Mary and Sullivan Denis F. (2005, Washington). The History
of Leo the Deacon: Byzantine Military Expansion in the Tenth Century,
s. 193
3. Lavrentevskaia Letopis, also called the Povest Vremennykh Let". Polnoe Sobranie Russkikh Letopisei (PSRL). 1. col. 102.
4.
Ross Hassig "El sacrificio y las guerras floridas". Arqueología
Mexicana, 63 nömrəli buraxılış, 2003 (tarixi jurnal): s. 46–51
Onlara.de