3. Təvil və təfsir cəhətindən az-çox olmada fərq.
Belə ki, İmamın (ə) müshəfi ayələrin təvil və təfsirini də əhatə edirdi. İnsanlarda olan müshəfdə isə bunlar yox idi. Necə ki, bu nəzəri bir qrup alim qəbul etmişdir.
Şeyx Mufid (Allah ona rəhmət etsin) deyib:
“ ... Lakin Əmirəl-mömininin (əleyhissəlam) müshəfində mövcud olan Quranın təvili, mənalarının nazil olduğu həqiqətinə uyğun şəkildə təfsiri (həmin müshəfdə) silinmişdi. Baxmayaraq ki, həmin silinən miqdar Allahın kəlamlarından, möcüzə olan Qurandan deyil, lakin bəzən Quranın təvilinə də Quran deyilir. Allah təala buyurub: “... Sənə tamam-kamal vəhy olunmadan əvvəl Quranı oxumağa tələsmə və: “Ey Rəbbim! Mənim elmimi artır!” – de”[1]. Allah təala Quranın təvilini Quran adlandırdı.[2] Bu, təfsir əhlinin ixtilaf etmədiyi bir məsələdir. Mənim nəzərimdə də bu nəzər daha uyğundur”.[3]
Muhəddis Kaşani deyib:
“Bu şəkildə deyilməsi də uzaq nəzər deyil: (İnsanların əlindəki müshəfdə) Silinən bəzi şeylər təfsir və izah idi, Quranın hissələrindən deyildi ki, mənanın dəyişdirilməsi hesab edilsin. Yəni onlar Quranın təfsir və təvilini təhrif etmiş, dəyişdirmişlər. Qəsdim budur ki, Qurana olduğundan fərqli məna vermişlər. Məsumların (əleyhimussəlam) “Bu şəkildə nazil olub” sözlərinin mənası da budur. Məna bu deyil ki, Quran bu əlavə sözlərlə nazil olub, daha sonra həmin sözlər silinib.
“Əl-Kafi”də Şeyx Kuleyninin (Allah rəhmət eləsin) öz isnadı ilə İmam Baqirdən (əleyhissəlam) nəql etdiyi hədis də bu mənaya dəlalət edir. İmam (ə) Sədul-xeyrə yazdığı məktubunda buyurur:
وكان من نبذهم الكتاب أن أقاموا حروفه وحرّفوا حدوده، فهم يروونه ولا يرعونه، والجهال يعجبهم حفظهم للرواية، والعلماء يحزنهم تركهم للرعاية ...
“Onların Kitaba arxa çevirmələri bu şəkildə idi ki, onun hərflərini yazmış, mənalarını dəyişmişlər. Onlar Quranı görür, lakin ona riayət etmirlər (mənasını düzgün anlamır və əməl edə bilmirlər – tərc.). Cahillərə rəvayəti əzbərləməkləri xoş gəlir, alimlərə isə rəvayəti (mənasını olduğu kimi) qoruya bilməmələri hüznləndirir ...”
Əhli-sünnənin nəlq etdiyi “Əli (ə) öz müshəfində nasixi və mənsuxu qeyd etmişdir (hansı ayə hansını nəsx edibsə, müshəfində bunu bildirmişdir – tərc.)” də bu mənaya dəlalət edir.
Məlumdur ki, nəsx olduğunu bildirmək yalnızca izah və təfsirdir, Quranın bir hissəsi deyil. Həmin müshəfdə silinən bəzi şeylərin də bu qəbildən olması mümkündür”.[4]
Seyid Xoyi də bu nəzəri qəbul etmişdir.[5]
Zəncani deyib:
“Bəzi rəvayətlərdən belə aydın olur ki, Əmirəl-möminin Əli (əleyhissəlam) Quranı yazmış və mənsuxla nasixi qeyd etmişdir. İbn Əştəh “əl-Məsahif”də İbn Sirindən nəql edir: “Həqiqətən də Əli (ə) öz müshəfində nasix və mənsuxu yazmışdır”. İbn Sirin deyib: Həmin müshəfi istədim və onun barəsində Mədinəyə məktub göndərdim. Lakin onu əldə edə bilmədim.
İbn Həcər deyib: Əli barədə nəql edilib ki, o, Peyğəmbərin (s) vəfatının ardıyca Quranı nazil olma tərtibinə əsasən toplamışdır. İbn Davud bunu qeyd etmişdir.
“Əl-Kafi”nin şərhində Süleym ibn Qeys Hilalinin kitabından nəql edilir ki, Əli (ə) Peyğəmbərin vəfatından sonra evində oturdu, Qurana yönələrək onu toplayıb, ərsəyə gətirdi. Onu bütövlükdə toplayıncaya qədər evindən çıxmadı. Nasix və mənsuxu, möhkəm və mütəşabihi Quranın nazil olma tərtibinə uyğun olaraq yazdı.
Şeyx İmam Muhəmməd ibn Muhəmməd ibn Numan Mufid (Allah ona rəhmət eləsin) “əl-İrşad” kitabında və “ər-Risalətus-sərəviyyə”də qeyd edib:
“Əli (ə) öz müshəfində nasixi mənsuxdan qabağa salmışdır. Eləcə də bəzi ayələrin əvillərini və təfsirlərini təfsilatlı şəkildə yazmışdır”.
Şəhristani öz təfsirinin müqəddiməsində deyir:
“Səhabələr – Allah onlardan razı olsun – Quranın elminin Əhli-beytə (əleyhimussəlam) məxsus olması barədə fikir birliyində idilər. Belə ki, onlar Əli ibn Əbu Talibdən (ə) soruşardılar ki, “Qurandan başqa siz Əhli-beytə məxsus olub bizə aid olmayan birşey varmı?”. Quranı xüsusilə istisna etmək dəlildir ki, onlar Quranın, onun elminin, nüzulunun, təvilinin onlara məxsus olmasında icma etmişlər”.[6]
Bəzi Əhli-sünnə alimləri deyib:
“Həqiqətən də Əlinin (ə) Quranı bir çox elmləri əhatə edirdi.[7]
Hətta İmam Əlinin (əleyhissəlam) özündən belə dediyi nəql edilib ki, o, Kitabı kamil şəkildə, tənzil (nazil olan ayələri – tərc.) və təvili, möhkəm və mütəşabihi, nasix və mənsuxu əhatə edən halda (insanlara) gətirdi. Ondan bir hərf belə əksilməmişdi.[8]
İmamın (ə) onlara gətirdiyinin insanların ehtiyacı olan hər bir şeyi, hətta cırmağın diyəsini belə əhatə etməsi barədə məşhur olan rəvayət də bu mətləbi qüvvətləndirir.[9]
2. İmam Mehdinin dövründə Quran.
Əvvəldə qeyd edilən və digər hədislərdən bəziləri bunu ifadə edir ki, İmam, Höccət Həzrət Mehdi əl-Müntəzərin (ə.f.) dövründə Qurani-Kərim indikindən fərqli olacaq. Bu da heç şübhəsiz mövcud olan Quran barədə şəkk etməyə yol açır.
Lakin həmin hədislərin zəyif olduğunu bildiyimizə və onların Quran, sünnə və icmaya müxalif olduğuna görə bu şübhə də aradan qalxır.
Bununla belə həmin hədislərdən anlaşılan budur ki, Əhli-beytin (ə) qiraəti ilə məşhur olan qiraətlər arasında fərq var. Amma onlar həmin şəkildə oxumağı qadağan edirdilər və şiələrinə Həzrət Mehdinin (ə.f.) zühuruna qədər Quranı digər insanlar kimi oxumağı əmr edirdilər.[10]
Bu şübhəni bildirənlərin deyə biləcəyi bundan ibarətdir ki, onun (ə.f.) dövründə Quran elə Əmirəl-mömininin (ə) topladığı Quran idi. Necə ki, bəzi rəvayətlərdən də bu anlaşılır. Çünki həmin Quranın fərqli olduğunu demək tamamilə səhf sözdür. Elə isə bu şübhə də əvvəlki şübhəyə bağlıdır. Əvvəlki şübhənin aradan qalxması ilə bu şübhə də aradan qalxmış olur.
Doğru olan isə budur ki, İmam Mehdinin (ə.f.) dövründəki Quran sözləri etibarı ilə mövcud olan Qurandan fərqlənmir. Alimlərimiz də (Allah onlardan razı olsun) bu nəzəri qəbul etmişlər. Hətta “Əl-Kafi”nin şərhçisi açıq aşkar bildirmişdir:
“Quran on ikinci İmamın (ə.f.) dövründə bu (əlimizdə olan) tərtiblə aşkar olacaq və bu şəkildə məşhurlaşacaqdır”.[11]
Məqalə Seyid Əli Milaninin “ət-Təhqiq fi nəfyit-təhrif” kitabından tərcümə edilmişdir.
Tərcümə etdi: Əbdüssəməd Qurbanov
Besiret.az
[1] Ta-ha surəsi, ayə 114.
[2] Şeyx demək istəyir ki, tamam-kamal vəhy olunan, ayədə qəsd edilən təkcə Quranın ayələri yox, onun təvilidir. Elə isə Allah təala da təvilə Quran demiş oldu – tərc.
[3] Əvailul-məqalat fi məzahibil-muxtarat, səh. 55-56.
[4] Əs-Safi fi təfsiril-Quran, c.1, səh.46; İlmul-yəqin, səh.130.
[5] Əl-Bəyan, səh.197.
[6] Tarixul-Quran, səh.25-26
[7] Ət-Təshil liulumit-tənzil, c.1, səh.3.
[8] Əs-Safi fi təfsiril-Quran, c.1, səh.42.
[9] Bəhrul-fəvaid, səh.99. “Şərhul-vafiyə”yə istinadən.
[10] Fəqihlərimiz (Allah onlardan razı olsun) öz fiqhi ensiklopediyalarında, namaz kitabının qiraət bəhsində bunu açıq aşkar bildirmişlər. Həmin bəhsdə bu barədə uzun araşdırmaları mövcuddur – müəl.
[11] Seyid Şərəfuddin, Əl-Fusulul-muhimmə, səh.166.